mandag 6. desember 2010

Vær så snill, da! La det positive få stå alene (!!)

På de sosiale arenaer treffer jeg flest kvinner. Uttrykket "Kvinner er kvinners verste fiende" er kanskje kjent for mange. Jeg har mange ganger undret meg over damers måte å hevde seg på. Det foregår så usedvanelig mye dritt-preik fra dame til dame at det er fortvilende. Det er egentlig forunderlig at det ikke er flere som setter en stopper for dette våset. Det er så utrolig sykt når elefanthukommelsen til venninner kommer opp med ting som skjedde for flere år siden. Kanskje var det ikke så vesentlig i det store og det hele. Eller enda verre er det når elefanthukommelsen kommer til uttrykk og minner deg på episoder eller hendelser som du rett og slett har prøvd å glemme fordi det var pinlig, sårende eller rett og slett var skikkelig driti-ut fra din side.

Er du en venninne som opplever no' "grums" fra dine nærmeste kvinnebekjentskaper; si det med en gang da vel. Bli ferdig med det - og kanskje var det ikke slik ment som det ble oppfattet. Det må være lov å drite seg ut fra tid til annen uten at dine medkvinner skal ta sosialt avstand fra deg. I så fall er de ingen gode venner...





Ikke skal jeg være den som sier at jeg ALDRI har snakka dritt om andre. Det vil ikke være sant i det hele tatt. Har gjort det mange, mange ganger. Så dette innlegget er ikke selvhevdende (ref tidligere artikkel om Janteloven...),  men rett og slett til ettertanke og opptrapping til et nyttårsforsett! Et fortvilet sukk om at nå må ting endres! Hva er det som gjør at kvinner synes det er så vanskelig å være rause?

Første steg på veien er å finne ting man skal slutte med. Jeg skal herved for alltid slutte å sette på "negativ hale" på en positiv setning.

Leksjon; når du sier noe positivt til noen - la nå for all del den positive setningen få stå alene! Ikke heng på et MEN. Eksempelvis er det vanskelig å huske at venninna di synes at kjolen du bar var lekker hvis setningen var: Gud, for en lekker kjole, men hadde de ikke en annen farge? Det du husker er at fagen var feil. Selv ble jeg utsatt for denne setningen her om dagen; Det halskjedet var flott, men jeg kunne ikke gått med det.... Smak på dette. Er det ikke tragisk?
Smak på det motsatte: Gud, for en lekker kjole! Det halskjedet var flott!



Ellers er jeg overbevist om at kvinner snakker nedsettende om andre kvinner for å hevde seg selv. Kanskje for å skape allianser. Men disse alliansene vil nok ikke vare. For alliansene vil huske hvordan det hele startet...

Din venn har en venn, og din venns venn har også en venn: vær derfor forsiktig i din tale.

neste gang noen serverer deg en negativ hale bak en positiv setning: SKRIK
Førjulshilsen fra Gry

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar